כך נבחר את היהלום המתאים ביותר

הכלכלן הנודע אדם סמית' טבע את המושג ״פרדוקס הערך״, בהצביעו על ההבדל בין מים ליהלומים: מים הם הבסיס לחיינו, ואילו יהלומים, למרות היותם יפים מאוד בעיני רבים, הם למעשה חסרי תועלת ממשית לקיומנו. עם זאת, על אף שמים הם דבר חשוב במיוחד (טובין עם ערך שימוש גבוה), ערך החליפין שלהם (כלומר, המחיר) כמעט ואינו קיים. יהלומים לעומת זאת הם בעלי ערך שימוש נמוך במיוחד, אולם המחיר שלהם גבוה במיוחד. יתרה מכך: בניגוד לעקרונות ההיצע והביקוש הפועלים על טובין אחרים בשוק חופשי, יהלומים הם טובין המאופיין בהתנהגות שונה: הביקוש ליהלומים אינו יורד, גם כאשר מתרחשת עלייה במחיר שלהם. לכן, בהגדרה, יהלומים הם דבר יקר; הם חייבים להיות כאלה, שהרי אלמלא היו יקרים, הם לא היו נחשקים. 

אז הבנו שיהלומים הם על פניו יקרים; עם זאת, המונח ״יקר״ הוא עניין יחסי, ובבחירת יהלום או תכשיט יהלומים, ישנו מנעד אינסופי של מחירים, הנגזר מפרמטרים שונים ביהלום הקובעים את איכותו. גם אם יהלום הוא יקר, זה לא אומר שעלינו לבחור את היהלום היקר ביותר בעולם או אפילו היקר בחנות; עלינו לאזן בין התקציב שלנו והאפשרויות שהוא פותח בפנינו לקנות את מה שמתאים לנו. אז כיצד נבחר את היהלום המתאים לנו? על כך במדריך המצורף כאן.

הבחירה הנכונה עבורכם

כאשר בוחרים תכשיט יהלום כגון טבעת אירוסין, נהוג להתרכז בעיקר באבן המרכזית בתכשיט, זו אשר בולטת וגונבת את כל תשומת הלב. הרעיון הוא שלאחר שהגדרתם לעצמכם תקציב לבחירת יהלום, תוכלו לדעת מה הכי חשוב לכם ביהלום ולהתפשר על היבטים אחרים (עלויות התכשיט לרוב יחסית זניחות ביחס לעלות היהלום, לכן לשם הנוחות נדבר על היהלום בלבד).

בבחירת יהלום מדברים על ארבעה קריטריונים מרכזיים לקביעת השווי של היהלום, המכונים The Four C's Of Diamonds; הם נקראים כך משום שכולם מתחילים באות C: קראט (Carat), צבע (Color), ניקיון (Clarity) וצורה (Cut). אין פרמטר שהוא ״הכי חשוב״, ומדובר בעניין של העדפה וטעם אישי. למשל: יש כאלה שמאוד חשוב להם לעשות רושם עם הפרמטר הכי פשוט להבנה, והוא משקלו של היהלום: ביהלומים מדברים על קראט בתור יחידת משקל (בניגוד לעולם הזהב, שם ה-karat מעיד על איכותו של הזהב); כל קראט הוא חמישית הגרם, ואם משקל הוא הפרמטר החשוב בעיניכם, בחרו ביהלום ששוקל כמה שיותר קראטים. 

Diamond,Color,Chart,For,Knowledge

לעומת זאת, פרמטר אחר המשפיע על מחיר היהלום, הוא צבעו: מלבד יהלומים בצבעים מיוחדים שנחשבים נדירים יותר (Fancy, שמהם נתעלם כרגע), יהלומים סטנדרטיים נעים על הציר שבין שקוף חסר-צבע (מדורג בתור D, מכונה לרוב לבן), לבין יהלומים המכילים גוון צהבהב (שוב, לא כולל צהוב חזק, Fancy) או גוון חום. ככל שהיהלום שקוף יותר, משמע הוא נדיר יותר בטבע, והוא נחשב יקר יותר ויפה יותר. עם זאת, חשוב לומר כי מלבד היהלומים המצויים בקצוות של הסקאלה, מי שאינו יהלומן מנוסה יתקשה להבחין בצבע המדויק של היהלום, ועבור ההדיוטות, זה די כמו להשוות בין תפוחים לתפוחים. משום כך, ניתן להתפשר ברמת הצבע של היהלום במידה רבה, על מנת להתאים את הבחירה שלנו למסגרת התקציב שקבענו לעצמנו.

פרמטר נוסף הוא נקיון היהלום: יהלומים נמצאים על ציר הנע בין חסרי פגם לחלוטין (Flawless), ועד היותם עמוסי פגמים עד כי לא ניתן לתת להם ציון. הציון הנמוך ביותר שניתן על ידי מדרגים הוא I3: יהלום כזה נראה לרוב ״מלוכלך״, עם פגמים שחורים או לבנים הנראים לעין בלתי מזוינת. עם זאת, כאמור מדובר בציר: גם יהלומים בציון SI1 (קיצור של Slightly Included) או אפילו SI2 יכולים להיות לא פעם יפים מאוד עבור העין הבלתי מזוינת, והמחיר שלהם נמוך משמעותית מאלו בעלי ניקיון גבוה. פרמטר ה-C האחרון הוא ה-Cut, הצורה: יהלומים עגולים נחשבים יקרים יותר מיהלומים בצורות מיוחדות (Fantasy), היות ובייצור שלהם מאבדים לרוב יותר גלם מהייצור של צורות אחרות, וכן יש בהם את מספר הליטושים (Facets) הרב ביותר (כלומר, משתקף בהם הכי הרבה אור). עם זאת, בהחלט מדובר עניין של טעם, עיצוב התכשיט וכדומה, ובמובן הזה, אפשר לומר שבהרבה מקרים לא מדובר כלל בפשרה. 

מאמרים נוספים

איך בוחרים צמיד טניס יהלומים

איך בוחרים צמיד טניס יהלומים

תכשיטי יהלומים תמיד יהיו מבוקשים, אולם נראה כי בחברת השפע בה אנו חיים, צמידי טניס הפכו מבוקשים במיוחד. הם מהווים…
כיצד לזהות אם יהלום שחור הוא אמיתי

כיצד לזהות אם יהלום שחור הוא אמיתי

כיצד לזהות אם יהלום שחור הוא אמיתי הסברנו בעבר כי יהלומים שחורים הם יהלומים המכילים חלקיקים רבים של גרפיט בתוכם,…
כך תחסכו בקניית טבעות ותכשיטי יהלומים

כך תחסכו בקניית טבעות ותכשיטי יהלומים

יהלומים נחשבים למותרות ולמוצר יקר מאוד. משום כך, תרבותית לרוב מקובל לקנות יהלומים רק כאשר מדובר באירוע מיוחד מאוד כמו…
עגלת קניות
Scroll to Top
גלילה למעלה