כיצד לזהות אם יהלום שחור הוא אמיתי

כיצד לזהות אם יהלום שחור הוא אמיתי

הסברנו בעבר כי יהלומים שחורים הם יהלומים המכילים חלקיקים רבים של גרפיט בתוכם, עד כדי כך שהם מקבלים מראה מטאלי שחור, שסופג אור במקום להחזיר נצנוץ כמו יהלום רגיל. עוד הסברנו שיהלומים שחורים טבעיים הם יחסית נדירים, אך אינם יקרים כמו היהלומים הלבנים. עם זאת, משום שהם נדירים הם בכל זאת יחסית יקרים, ולכן כמעט כל היהלומים השחורים הקטנים שאתם רואים בחנויות תכשיטים, הם אינם יהלומים שחורים טבעיים, אלא יהלומים באיכות נמוכה שצבעו אותם לשחור. למרות היותם של היהלומים השחורים הצבועים זולים ביחס ליהלומים לבנים או ליהלומים שחורים טבעיים, הם כמובן עדיין יהלומים, ולכן במצבים מסוימים, יש כאלה המשתמשים גם בתחליפים ליהלומים שחורים. 

עם זאת, כיצד ניתן לזהות מתי מדובר ביהלום שחור טבעי, מתי מדובר ביהלום שחור לא-טבעי, ומתי מדובר בכלל "ביהלום" מזויף? כל זאת במדריך שלנו להלן.

המבחנים לזיהוי יהלומים שחורים

יהלום הוא החומר הקשה ביותר בטבע, והוא עמיד מאוד בפני חום. משום כך, אחת הדרכים לזהות האם מדובר ביהלום שחור (בין אם צבוע ובין אם שחור-טבעי), היא לחמם את היהלום לחום גבוה (למשל, בעזרת מצית), ולאחר חימום של כמה שניות, להטיל אותו אל תוך כוס מים קרים. אם האבן נסדקת, אזי שלא מדובר ביהלום. 

מבחן נוסף הוא מבחן מעט פחות אינטואיטיבי, והוא מבחן הנצנוץ: שימו את האבן מתחת לנורת פלורסנט. אם האור משתקף ממנה בבירור, אזי יותר סביר כי מדובר ביהלום. אם לעומת זאת הנצנוץ החוזר נראה עמום, ככל הנראה מדובר בתחליף יהלום. 

מבחן נוסף והוא המועיל ביותר, הוא מבחן הנזק: הסתכלו היטב על היהלום שלכם באזור מסוים שלו. לאחר מכן, קחו פצירה לשיוף ציפורניים, ושפשפו אותה כנגד האבן: אם יצרתם נזק באמצעות הפצירה, לא מדובר ביהלום, חד וחלק.

הערה חשובה

חשוב לומר שישנם מכשירים מכאניים לבדיקת יהלומים, כגון ה-GEM PEN לבדיקת יהלומים או מכשיר השרלוק הולמס של צבי יהודה. אלו לא יזהו אם מדובר באבנים מזויפות, שהרי אלו טובים בעיקר לאבנים לבנות. ה-GEM PEN לעתים יכול לזהות יהלומים שחורים כמואסניט, אף על פי שאינם כאלו. 

מאמרים נוספים

איך בוחרים צמיד טניס יהלומים

איך בוחרים צמיד טניס יהלומים

תכשיטי יהלומים תמיד יהיו מבוקשים, אולם נראה כי בחברת השפע בה אנו חיים, צמידי טניס הפכו מבוקשים במיוחד. הם מהווים…
כך תחסכו בקניית טבעות ותכשיטי יהלומים

כך תחסכו בקניית טבעות ותכשיטי יהלומים

יהלומים נחשבים למותרות ולמוצר יקר מאוד. משום כך, תרבותית לרוב מקובל לקנות יהלומים רק כאשר מדובר באירוע מיוחד מאוד כמו…
איך מזהים יהלום מזויף?

איך מזהים יהלום מזויף?

המסחר ביהלומים פותח במאה ה-18 באמסטרדם ולאחר מכן בבלגיה על ידי סוחרים יהודים. מדוע דווקא יהודים היו סוחרי יהלומים מוצלחים…
עגלת קניות
Scroll to Top
גלילה למעלה